Start: Rynek w Wiśle, pl. B. Hoffa
Meta: Rynek w Wiśle, pl. B. Hoffa
Długość: 26 km
Suma podjazdów: 897 m
Średni czas: 4 godz.
Trudność: 5 – bardzo trudna
Przebieg trasy:
Rynek w Wiśle (429) – Kopydło – Łabajów – Stożek (978), zbocze góry Kyrkawica (965) – Kiczory (990) – Przełęcz Łączecko (766) – Beskid (824) – przełęcz Kubalonka (761) – Głębce – Groń (ul. Spacerowa) – Rynek w Wiśle.
Charakterystyka trasy:
Najtrudniejsza z opisanych tutaj tras. Polecamy ją doświadczonym kolarzom górskim, którym nie straszne są błoto, kamienie i korzenie na wąskich leśnych ścieżkach. Solidna suma trudnych technicznie podjazdów z pewnością stanowi wyzwanie. Nie bez powodu Stożek stał się również niezwykle popularny wśród downhill’owców. Specjalnie w tym celu przygotowane trasy zjazdowe kilkukrotnie przetną się z naszą. Po raz kolejny alternatywę stanowi wyjazd wyciągiem kanapowym. Zdecydowanie wartym odnotowania miejscem, jakie odwiedzimy, są skały pod Kiczorami, z których podziwiać będziemy mogli panoramę całej Wisły a przy sprzyjającej pogodzie ukarzą nam się nawet Tatry.
W drogę:
• Z Rynku kierujemy się w stronę kościoła EA, następnie skręcamy w prawo w ul. Olimpijską i po przejechaniu mostu na rzece Wiśle w prawo w ścieżkę rowerową. Dojeżdżamy do schodów, po pokonaniu których kierujemy się w prawo na rondo i wyjeżdżamy 3 wyjazdem (w lewo).
Następnie kierujemy się drogą główną. Po przejechaniu ok. 3 km skręcamy w prawo na Łabajów (ul. Turystyczna). Punktem charakterystycznym jest również reklama Kolei Linowej Stożek. Przejeżdżamy pod Wiaduktem i mijamy skocznie narciarskie. Dalej kierujemy się do Kolei Linowej Stożek, dojeżdżamy do parkingu gdzie w prawo odchodzi szlak zielony.
< 6,9 km > – / asfalt /
• Dalej jedziemy drogą w górę – tym razem już po płytach drogowych. Następnie droga zamienia się w gruntową, którą dojeżdżamy do dolnej stacji Kolei Linowej Stożek. Tutaj wybieramy czy chcemy jechać w górę na rowerze czy na krzesełku.
< 1,1 km > – / płyty drogowe, droga leśna /
• / Wariant rower / Kierujemy się dalej i prosto w górę drogą leśną dojeżdżamy prawie pod samą górną stację Kolei Linowej Stożek. Całą trasę musimy uważać na rowerzystów Downhill. Gdy zobaczymy górną stację skręcamy w prawo dojeżdżając na szlak – jeżeli chcemy odwiedzamy schronisko na Stożku.
< 2,3 km > – / droga leśna /
• / Wariant Kolej Linowa Stożek / Kupujemy bilet i jedziemy koleją w górę. Po zejściu z krzesełka kierujemy się ścieżką w prawo do Schroniska.
< 0,4 km > – / droga leśna /
• Od Schroniska kierujemy się czerwonym szlakiem w kierunku Kubalonki. Po 1 km decydujemy czy chcemy jechać trudniejszym, ale bardziej widokowym szlakiem turystycznym czerwonym czy prostszym szlakiem turystycznym niebieskim.
< 1,0 km > – / droga leśna /
• / Wariant szlak turystyczny czerwony / Jedziemy prosto i rozpoczynamy pierwszy podjazd pod zbocze Kyrkawicy, na którym mniej doświadczeni rowerzyści zejdą pewnie z rowerów. Dalej dojeżdżamy do pięknych skał przed Kiczorami. Następnie dalej na Kiczory i aż do
przełęczy Łączecko. Po drodze będzie parę bardzo trudnych odcinków, gdzie prawdopodobnie zejście z roweru będzie konieczne.
< 2,7 km > – / trudna ścieżka leśna /
• / Wariant szlak turystyczny niebieski / Skręcamy w lewo na szlak turystyczny niebieski. Drogą leśną podążamy aż do przełęczy Łączecko uważając, aby nie zboczyć ze szlaku – przecina go wiele innych dróg leśnych przygotowanych do wycinki drzew.
< 2,6 km > – / droga leśna /
• Jeżeli chcemy zjechać w dół do doliny Łabajów, lub do dworca PKP Wisła Głębce wybieramy szlak niebieski. Jeżeli natomiast chcemy dalej wybierać trudniejszą trasę wybieramy szlak czerwony (dalszy opis). Na przełęczy Łączecko skręcamy w prawo i dojeżdżamy do drogi leśnej,
gdzie skręcamy w lewo. Następnie po przejechaniu około 1 km uważamy aby nie zgubić szlaku, który skręca ostro w lewo. Wspinamy się pod Mrózków, dalej Beskid i parę mniejszych wzniesień, które prowadzą nas do przełęczy Kubalonka. Jest to jeden z najbardziej błotnistych odcinków jakie możemy spotkać na wiślańskich szlakach.
< 4,2 km > – / trudna ścieżka leśna, droga leśna /
• W tym miejscu nie podążamy za szlakiem czerwonym, ale prosto dojeżdżamy do drogi głównej, którą można zjechać w lewo (w dół) lub skręcić ostrzej w lewo na szlak zielony (dalszy opis). Po zjeździe szutrową nawierzchnią dojeżdżamy do skrzyżowania (STOP) i skręcamy w lewo, dalej aż do skrzyżowania z ul. Kasztanową gdzie skręcamy w prawo.
< 2,4 km > – / droga szutrowa, asfalt /
• Rozpoczynamy krótki podjazd do skrzyżowania z ul. Spacerową, gdzie skręcamy w lewo (za znakami na Karolowy Dwór) i podążamy dalej ulicą. Cały czas prosto. Kiedy ul. Na Gróń skręca w prawo my dalej jedziemy prosto. Dojeżdżamy do skrzyżowania z ul. Jesionową, którą dojeżdżamy do ul. 1 Maja.
< 2,8 km > – / asfalt, droga gruntowa /
• Dojeżdżamy do ronda, skręcamy w prawo i za mostem w lewo, skąd ścieżką pieszo- rowerową docieramy na Rynek, z którego startowaliśmy.
< 2,2 km > – / asfalt, ścieżka rowerowa /
Preferowany sprzęt:
Zdecydowanie rower górski, amortyzowany, rekomendujemy „full suspension”.
Zalecane opony:
Szerokie, z grubym bieżnikiem, odporne na przebicie.
Odcinki „z buta”:
Łącznie ok. 300 m; podjazd pod Kyrkawice oraz zjazd z Kiczorów.
Uwaga na:
– wystające korzenie w okolicach Kiczorów,
– błoto między Kiczorami a Kubalonką,
– kolarzy Downhill.